Zaterdagochtend




de grafzerken weer een beetje schoner



op de fiets terug naar Stad


roegwold


Het was een prachtig ritje op de zaterdagmorgen. Met in de bak wat rammelende schoonmaakspullen. Ik bedacht bij het opdraaien van het Slochterdiep dat ik een (tanden)borstel vergeten was. Ik trapte stug door en het zweet stond al snel op mijn rug. Een vogel poepte bijna op mijn hoofd, nu belande het op mijn rechterbovenbeen. Geluk. Een uurtje kostte het van de Trezoor tot aan de Slochter toren.

Het was al weer enige tijd terug dat ik de grafstenen had schoongemaakt. Er vormde zich in de loop van de tijd een groen laagje op het de liggende stenen. Dat was deze keer niet anders. Maar met wat schoonmaak azijn en een sponsje ging het meeste wel weg. Ik zou toch nog een keer moeten komen met een borstel en lauw water.
Nu moest ik het doen  water uit de pomp van het kerkhof. Het was bruinig maar nog redelijk helder te noemen. Het schoonmaken en en afnemen was toch wel een dik halfuur werk. 
Dat kwam ook omdat mijn gedachten terug gingen naar vroeger. Ik herinnerde me een discussie over het graf toen we moesten beslissen hoe dit er uit moest zijn. We kozen voor een iets wat boven het maaiveld uit moest komen en ook niet te bewerkelijk was. Het werd een mooie blauw glanzende steen  opgehoogd. "We willen niet dat er mensen over papa heen lopen" was ons argument als kinderen Lenting geweest. Mijn moeder ging daar in mee. 
Dat er ook een gedenksteen voor André op mijn moederkant bijstaat nu is toch wel bijzonder. Ik bedenk dat ik ten tijde van zijn overlijden zelf bijna de pijp uit ging. De gedachte dat ik ook bijgezet zou willen worden verwerp ik direct weer. Dust to dust. Heel bekend zijn de woorden uit het Oude Testament (Genesis 3:19): '.. want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren..'.  Zo  verdwijn ik in de kosmos: een nietig wezentje.
Ik maak een foto en stuur het naar Diana. Ik krijg een hartje terug. 

Mijn voornemen om snel terug te komen naar Rio is zeker. En nog een keer naar Slochteren om de namen op te poetsen ook. Zo gaat dat.
Voor ik terug fiets nog even koffie drinken bij Ko Boer en Janneke Noordman. 
Een mooie zaterdagochtend.

Comments

Popular Posts