onvoorstelbaar

 Laatste dag van De Spelen van Parijs.
Met als start de marathon vrouwen. In mijn voorspellingen pool had ik Hassan op goud gezet. Omdat ik vooraf dacht dat ze geen lange baannummers zou doen en zich zou beperken tot de 1500. Maar toen ze toch de 5 en de 10 deed dacht ik even van daar gaat mijn voorspelling.
Het was prachtig om te zien hoe goed ze liep. Mooie soepele ronde tred, zuinig aan de binnenkant, eigen tempo aanhouden, goed drinken. In het laatste deel, na de zware klim, leek ze me vastberaden en ontspannen. Ik voelde mijn pols oplopen naar mate de finish dichterbij kwam. Het geluid van Butter en Haan had ik al weer uitgezet. Ik wilde zelf kijken hoe ze het deed.
Ik zette het geluid pas weer aan toen ze een interview deed met Stelenburg junior. Sifan Hassan is een speciale dame. 
Ik dacht terug aan de Olympische Spelen in onze tweede woonplaats Rio de Janeiro. Ze  reikte op de 1500 m wel tot de finale, maar werd daar vijfde . Op de 800 meter  kwam niet verder dan de series. Tussendoor was ik door Ellen van Langen gecharterd om een kapper te zoeken voor Sifan. Ze wilde speciale vlechtjes. Na veel gezoek had ik iemand gevonden maar toen hoefde het voor sifon al niet meer: Gerard ik ben moe... De irritaties met coach Hoedt sluimerden onder de oppervlakte. Ze had traininings achterstand door een blessure en de communicatie met Honoré was moeizaam. Een dikke een maand na het toernooi in Rio de Janerio besloot Hassan een einde te maken aan de samenwerking met coach Honoré Hoedt. "
Haar ervaring op de baan met Assefa kwamen in de laatste bochten nog goed van pas.In de eindsprint was zij de snelste tegen wereldrecordhoudster Tigst Assefa in een olympisch record: 2 uur, 22 minuten en 55 seconden. 
Zo werd  Hassan  de eerste vrouw die op een olympisch toernooi medailles behaalde op de lange afstanden: 5000 en 10.000 meter plus de marathon.




Ik kan mijn gedachten er niet goed bijhouden als ik kijk naar de herhaling van het basketball met de ongenaakbare Curry, de hattrick van de baanwielrenner Harry en het superieure Denemarken met de zoon van Jan Pytlick in een hoofdrol. 

Als het Wilhelmus klinkt voor onze Sifan Hassan ben ik al in dromenland.
Ze heeft het geflikt. Dream big. Stel je voor dat...... 
Voor mij is het nog steeds onvoorstelbaar.
Maar zij deed het gewoon.

In dezelfde race liep ook Anne Luijten. Die net als ik geboren is op 4 April en 1.84m lang is. Maar dan stoppen de overeenkomsten. Ze liep een eigen race. Wilde vooral finishen, afmaken om de droom die ze deelde met haar vader waar te maken. Vijftigste werd ze, Onbelangrijk. Maar zij deed het gewoon.



Comments

Popular Posts