twee gezichten

Eerst even hockey. In het eerste kwart krijgt Josje Burg ongelukkiger wijs de bal in het gezicht. 

Er zijn drie verschillende soorten hockeyballen. Zo is er de standaard gladde hockeybal, die je meestal tegenkomt op de amateurvelden tijdens wedstrijden en trainingen. Dan heb je op watervelden de dimple hockeybal, De dimple bal heeft een oneffen oppervlak zodat het water er beter afloopt. Verder heb je nog de  zaal hockeybal. Alle drie zijn ze hard en wegen tussen de 156 en 163 gram. 
Een gepushte bal gaat meer dan 150 kilometer per uur en een geslagen bal soms wel over de 200! Dit was gelukkig een die niet op volle snelheid gepushte bal die ze vol in het gezicht kreeg. Burg zat onder het bloed maar vol adrenaline en ging na de rust weer het veld op. Het ging niet goed en ze werd gewisseld. Het toont wel weer wat voor krachten de Olympische spelen naar boven haalt.
Ik kijk atletiek met Jaap  die net als Nick Smid afkomstig uit het Noorden, hij uit Stadskanaal en de 400 meter man uit Assen. Dus extra aandacht voor de Nederlands recordhouder 400 meter horden. Hij lijkt minder dan de concurrentie te profiteren van snelle spikes. Zijn loop- hoedentechniek zijn ‘hoekig’ leg uit als Jaap vraag wat ik er van vindt. Hij ging iets te hard aan in de eerste helft maar de tweede helft is alle fut er uit.
Grant“ Flamingo” Holloway is een echte horden sprinter. Hij loopt tien rond op de 100 en lijkt in vorm om onder de 12.80 van Merritt te duiken. 
Grant Holloway proved himself to be a decent wide receiver during his time at Grassfield High School in Chesapeake, Virginia. His prowess captured the attention of some of the country’s finest football programs and the University of Georgia saw a highly potential career in Holloway. However, his ambition to become an Olympian was too strong, and this propelled him to opt for another even more successful program for college: the Florida Gators’ track and field.
Hoe kan het dat vrouwen zo veel lager springen met polsstokhoog? Vraagt Jaap. Twee dingen, zeg ik en voel me Joop den Uyl die ook altijd zo begon, je hebt sprongkracht en snelheid nodig. Beide hebben mannen meer dan de vrouwen. Dus komt de stok minder snel naar verticaal en kun je dus minder lange/stugge stokken gebruiken. Kennedy doet dit erg goed. Moon is niet in vorm en komt technisch niet uit de verf.
“Ik heb er alle vertrouwen in”, zegt Jaap als Lieke Klaver de baan opkomt. Ik twijfel. Waarom dan? Kijk als je in een auto rijdt, een automaat, in een open omgeving zonder enige aanwijzing op het dashboard heb je niet echt een idee over de snelheid en ga je met de stroom mee. Of als je in een nieuwe comfortabel wagen rijdt, grote ramen, geruisloos ook dan ga je zonder dat je het wilt over de limiet snelheid.  Kijk met twee hele snelle meiden voor je en nog een twee concurrenten op papier dan is de kans dat je niet op cruise control loopt. Je bent (ongemerkt) te snel. Ik denk gezien de twee andere series dat je dicht bij Bahrain in de buurt moet zitten om door te gaan naar de finale. 

Nou het lijkt of je er kijk op hebt zegt Jaap na de finish. Ik vertel over de Spartaan poule/pool en zeg dat ik onderaan bungel in de prognose  en alleen wat punten verzamel door dicht bij de verwachtte prestaties te zitten.
Meester voorspeller ben ik zeker niet en als dan ook nog een Jamaicaan (sic!) het discuswerpen wint en de wereldkampioen hindernisloop tegen het tartan smakt na een horde hard te raken ja blijkt maar weer voorspellen is een gok. Gelukkig heb ik meer verstand van atletiektraining. 


Zo was het een dag met twee gezichten: bloed bij het hockey en ongeloof bij atletiek

Comments

Popular Posts